Nabídka Elektronické podání |
Na začátek Předchozí Další |
Elektronické podání Pokud máte na počítači s TaxEditem instalován kvalifikovaný certifikát el. podpisu pro zaručené elektronické podání, můžete odesílat přiznání přímo z prostředí TaxEditu. Nad dokumenty typu XML, která vznikly exportem z přiznání nebo byly do databáze importovány, bude aktivní obsah popisované nabídky Elektronické podání. Funkce pro podání jsou dostupné i tlačítky přímo na panelu nástrojů dokumentů. Přímo jsou k dispozici tlačítka pro Odeslání XML souboru, Zjištění stavu podaného souboru, Tisku potvrzení podání a Zkušební podání.
Odeslat XML soubor... Ctrl+E Soubor bude elektronicky podepsán a odeslán na společný technický prostředek správce daně. Pokud se podaří vlastní odeslání a pokud aplikace MF dokument přijme bez kritických chyb, vrátí se zpět podací číslo, přístupové heslo a opis podání s potvrzením, který TaxEdit uloží do souboru shodného názvu s příponou p7s. Tento soubor není v databázi přímo viditelný, jeho přítomnost je indikována vyplněním údajů o podání ve sloupci SPIS a také zaktivněním dalších voleb z podnabídky. Takto lze odeslat i soubory dříve připravené k odeslání, v tom případě se již znovu nepodepisuje a tedy není nutné použití podpisového certifikátu. Zjistit stav podaného souboru... S pomocí údajů ze sloupce spisová značka a případně údajů ze souboru p7s s potvrzením o podání TaxEdit zjistí aktuální stav elektronického podání a zobrazí okno Výsledků elektronického podání. Zjištění stavu není možné u všech souborů. Typicky lze zjistit stav u XML souborů odeslaných kanálem EPO. Jako první vypíše údaje ze souboru s potvrzením a následně se připojí k serveru MF a dohledá údaje o aktuálním stavu. Všechny údaje jsou vypsány tak, jak je aplikace správce daně vrací, tedy postupně lze přečíst datum a čas předání na společný technický prostředek, čas předání na FÚ i čas a akceptaci správcem daně. Detaily v nabídce Výsledek odeslání souboru na MF U souborů odeslaných přes portál veřejné správy se zjištění stavu podání používalo pro zjištění druhého kroku podání, které bylo u PVS dvojfázové. (První krok, předání na portál veřejné zprávy, druhý krok, předání z PVS na cílový úřad.) Toto ověření ale bylo možné vykonat pouze do několika hodin od původního podání. Později vrátí pokus o ověření chybu. U podání přes VREP nelze stav ověřovat vůbec. U podání přes systém datových schránek znamená zjištění stavu jednak ověření aktuálního stavu zprávy v ISDS (podáno, dodáno, doručeno, přečteno...) a také případně stažení doručenek a dodejek nebo celých odeslaných zpráv. Funkce zjištění stavu lze bez problémů provést, pokud je v TaxEditu nastaven přístupu bílého koně. V opačném případě se program dle zvoleného režimu schránky zeptá na potvrzení aktivního přihlášení k ISDS. Stav podání souboru se indikuje podbarvením pole v databázi a doplněným textem: "Stav:" ve spisové značce: Jeden ze znaků ? ! a @ pak stručně indikuje, v jakém stavu se podání nalézá.
Ve sloupci Spis/Číslo jednací je indikováno, zda je podání připraveno k odeslání.
U souborů odeslaných nebo uložených z Datové schránky může být indikován stav, kdy daná zpráva byla již odstraněna ze systému Datových schránek.
Tisk potvrzení podání... S pomocí údajů ze sloupce spisová značka a případně údajů ze souboru p7s s potvrzením o podání TaxEdit Opis potvrzení podání se nejprve otevře v náhledu, odkud je jej možné odeslat na tiskárnu. U zpráv v ISDS je Potvrzením o podání dodejka nebo doručenka, podle toho, jaké údaje jsou již k dispozici. Potvrzení o podání je v podstatě jen informativní / evidenční sestava. K prokazování podání (a jeho obsahu) by muselo sloužit něco více. Celá datová zpráva nebo v případě odeslání XML souboru na EPO pak soubor s příponou p7s, ve kterém servery MF ČR potvrzují svým elektronickou značkou a časovým razítkem fakt a obsah přijetí podání odeslaného z TaxEditu. Funkce využívá možnosti odeslat podání na server EPO v testovacím režimu. Při tomto Zkušebním podání se provede podepsání datové zprávy certifikátem a jeho odeslání na server stejně jako při ostrém podání. Úplně stejně také proběhnou všechny kontroly ze strany EPO. Tedy ověří se technická korektnost podání, proběhnou kontroly na formální i věcnou správnost a ověří se korektnost případných elektronických příloh. Na konci procesu ale server průběh podání zastaví a podání tedy není platné. Nazpět místo potvrzení o podání vrátí server kompletní výpis případných varování a chybových zpráv stejně, jako by byla kontrola podání učiněna z webového rozhraní aplikace EPO. Zkušební podání XML souboru je velmi vhodnou metodou kontroly dokumentu i v případě, že přiznání (nebo jiná písemnost) nebude podávána přes rozhraní EPO. Kontroly zde totiž v podstatě odpovídají kontrolám v ADISu. Takže vytvořit XML soubor a zkušebně jej podat se může vyplatit i v případě, že bude přiznání podepisovat a podávat klient papírově, nebo že bude XML soubor odesílán datovou schránkou. Pro zkušební podání je ovšem nutné soubor podepsat certifikátem elektronického podpisu. Jen v tomto případě není nutné, aby majitel podpisu byl oprávněn konkrétní podání podepsat ve smyslu zplnomocnění k zastupování subjektu. Jde jen o technickou podmínku, která musí být splněna, aby servery MF přiznání ve zkušebním režimu zpracovaly. V TaxEditu 3.9 se pro některé datové struktury odesílá zkušební podání i v případě, ža v TaxEditu není pro podání na EPO nastaven certifikát elektronického podpisu. To ale není možné pro všechny typy podání. (Například Obecná písemnost musí mít i ve zkušebním podání přítomen ZAREP. ) Proto, je-li ZAREP nastaven, použije se. Není-li nastaven, probíhá zkušební podání bez něj, ale jen u některých písemností. Při zkušebním podání vyvolávaném automaticky při kompozici datové zprávy ISDS se používá zkušební podání vždy bez ZAREP (aby nebylo nutné například připojovat čtečku čipových karet, zadávat hesla k certifikátu ap.), s výjimkou písemností, u kterých je ZAREP nutný. Odeslat přes Datovou schránku a Na rozdíl od jiných aplikací, TaxEdit staví komunikaci s ISDS nad kartotékami, ve kterých eviduje především poplatníky a jejich dokumenty. Odesílání dokumentů jiným subjektům nebo i OVM je jedna z běžných funkcí TaxEditu. Systém datových schránek pak slouží uživateli TaxEditu jen jako další kanál elektronické komunikace. Při odesílání dokumentů můžeme tedy brát za hlavní objekt zájmu nikoli datovou zprávu, ale vlastní dokument(y). Nad libovolným pro ISDS povoleným typem dokumentu jsou proto k dispozici funkce:
které vytvoří datovou zprávu se správným odesílatelem a příjemcem a vloží do ní jako přílohu odesílaný dokument. Ten pak v kartotéce dokumentů obdrží informaci o čase a způsobu svého odeslání a doručení podobně, jako by byl odeslán třeba na portál EPO, nebo pomocí PVS, nebo třeba i elektronickou poštou. Pokud se přes datovou schránku pokusí uživatel odeslat například PDW dokument, nabídne program nejprve jeho převedení do formátu PDF. Teprve výsledný soubor je přiložen jako příloha datové zprávy.
Pokud byste tedy chtěli odeslat PDF dokument správci daně, je lepší vložit PDF jako přílohu k Obecné písemnosti, a teprve XML soubor obecné písemnosti odeslat do datové schránky MF ČR. Tip: Konkrétním uživatelům je možné zakázat použití nastavené datové schránky Poplatníka. V nabídce Nástroje/Uživatel na záložce Obecné, pole Oprávnění – volba Zakázat přístup k Datovým schránkám. Odpovědět na zprávu/Vytvořit podobnou zprávu Odpovědní zprávou je myšlena datová zpráva, u které si program pamatuje závislost na zprávě zdrojové (zprávy jsou zobrazeny ve stromu pod sebou). Zpráva, která je vytvořena funkcí "Vytvořit podobnou zprávu" tuto závislost nemá.. Tyto dvě párové funkce (nabízí se vždy jen jedna z nich, na stejném místě v nabídkách, pod stejnou klávesovou zkratkou Ctrl+F) jsou v podstatě velmi podobné. Nabízejí se nad již existujícími zprávami. Funkce "Odpovědět..." se nabízí jen nad přijatou zprávou, funkce "Vytvořit podobnou zprávu" naopak nad zprávami odeslanými, nebo nad neodeslanými Koncepty. Funkce Odpovědět na zprávu zkopíruje všechny údaje kromě příloh do nové datové zprávy s tím, že zamění odesílatele a příjemce, věc zprávy uvodí "Re:..." a zamění údaje Naše značka, Vaše značka. Funkce "Vytvořit podobnou zprávu" zkopíruje všechny údaje do nové zprávy tak jak jsou. Je-li použita nad odeslanou zprávou, nevkládá do nové zprávy přílohy původní zprávy. Pokud má uživatel zájem přílohy připojit, musí tak učinit ručně. Jeli funkce použita nad Konceptem zprávy, pak vytvoří opravdu identickou kopii konceptu zprávy včetně příloh. Pokud tedy chcete odeslat identickou (nebo téměř identickou) zprávu více adresátům a nechcete použít vícenásobné adresáty, pak si vytvořte vzor v Konceptech a z něj generujte a odesílejte zprávu jednotlivým adresátům. Odeslat ke konverzi Umožňuje odeslat povolené typy souborů k Autorizované konverzi. XML soubor, nebo p7s s potvrzením o podání TaxEdit zpracuje tak, že vytvoří standardní přiznání na správné šabloně, a otevře jej v okně dokumentu. S takto otevřeným přiznáním je možné pracovat jako s každým jiným dokumentem, vytvořeném v programu. Otevřít ve formuláři TaxEditu lze XML i p7s soubory vytvořené v libovolném jiném software. Pokud je v XML souboru více dokumentů TaxEditu, otevřou se na obrazovku všechny dokumenty. Pokud například máme XML soubor vytvořený z přiznání PO včetně výkazů, po použití této funkce se na obrazovku otevře nejen formulář Přiznání PO ale i Výkaz zisků a ztrát. Zobrazí se vlastní podoba XML souboru a to v přidruženém programu. Standardně je zobrazeno v Internet Exploreru. Ač jde na první pohled o změť znaků, které se laik může zaleknout, je podhled přímo do exportovaného souboru jediným skutečným způsobem kontroly konkretních údajů. <Veta4 pln23="319204" odp_tuz23_nar="63842" odp_sum_nar="63842" /> Na druhý pohled je ale zápis v souboru docela čitelný. A pokud se uživatel potřebuje přesvědčit, zda je v přiznání uvedena daň v konkrétní výši, nebo číslo účtu, nebo telefon atd... většinou nebude mít problém údaj najít. Například všechny sumační strany jsou uloženy v čistě textové podobě a jsou snadno dohledatelné na konci XML souboru... Přílohy, které jsou tvořeny externími soubory vloženými na stránce e-příloh ovšem čitelné nejsou. Ty jsou v XML souboru uloženy v binární podobě a pro jejich dekódování je nutné použít funkci Zobrazit elektronické přílohy. Zobrazit elektronické přílohy... Zobrazí soubory připojené k dokumentu na stránce "Přílohy pro elektronické podání". Pro případy, kdy chce uživatel elektronicky podat dokument v jiném okamžiku než jej podepíše. Jednotlivé XML soubory je možné díky této volbě podepsat již v okamžiku jejich zpracování, vlastní podání jednoho nebo více souborů může provést později libovolný uživatel i bez vlastnictví podpisového certifikátu. Soubory lze odeslat po jednom nebo hromadně funkcí Globální operace.
Umožňuje třídit podání jednoho nebo i všech poplatníků dle období a stavu. Takže lze snadno například dosud neodeslaná podání všech poplatníků a najednou nad nimi provést například akci Zkušební podání. Elektronické podání nyní probíhá v asynchroniím režimu. Stejně jako průběh aktualizace nyní neblokuje podání ostatní práci s programem, ale běží na pozadí. Indikátor průběhu v pravém dolním rohu okna aplikace pak obsahuje tlačítko pro zobrazení výsledku podání. Do exportních filtrů pro sestavení XML souborů je u přiznání k dani z příjmů právnických a fyzických osob a u podání Obecné písemnosti zahrnuta kontrola na maximální velikost podání tvořeného elektronickými přílohami. V přiznání k dani silniční je navržen nový způsob řešení problému odlišnosti papírového tiskopisu od struktur pro elektronické podání. Konkrétně jde o nutnost pro EPO striktně po částech vyplnit údaje o dvou osobách: o osobě oprávněné k podpisu a o sestaviteli přiznání. v DSIL je u polí pro podpis přidána tabulka o dvou sloupcích, do které jsou předvyplněny na základě plné moci údaje o subjektu/statutárovi a o podepisujícím uživateli programu/poradci. V tabulce je možné vybrat klávesou F8 ze seznamu osob, které pro tyto role přicházejí u poplatníka v úvahu.
|